Kako deluje vlak?

Vlak je vozilo, ki vozi po tračnicah in je sestavljen iz lokomotive in skupaj pripetimi vagoni. Najdaljši vlak na svetu je meril kar 7353 metrov in je bil sestavljen iz 8 lokomotiv in kar 682 vagonov, skupaj pa je tehtal kar 99734 ton.

Vagoni, razen modernejših, so neke vrste prikolica, ki jo pripnemo na vlak in drsni ležaji v kolesih skrbijo za premikanje le teh, ki so železni. Poleg klasičnih vagonov obstajajo tudi vagoni, ki so motorizirani in so se sposobni premikati tudi sami.

Glavni pogon vlaku pa daje lokomotiva, ki vleče vse te vagone. Čeprav danes poznamo že vlake, ki delujejo na magnetni pogon in tudi takšne, ki v zraku lebdijo in nimajo koles pa so še vedno v uporabi tudi starejše lokomotive. Te ločimo glede na pogon.

Parne lokomotive so prve lokomotive, ki so bile gnane na paro. V kabini je bila peč, kamor so delavci metali oglje, ki je gorelo in proizvajalo paro, s pomočjo katere je lokomotiva pridobivala hitrost.

Parne lokomotive danes vidimo le še kot muzejske so pa še vedno uporabljene lokomotive, ki so vezane na nafto. Sem spadajo lokomotive na dizel-mehanični pogon, dizel-električni pogon in dizel-hidravlični pogon.

Lokomotive na dizel-mehanični pogon delujejo tako, da preko zobniškega menjalnika prenašajo energijo vrtilnega navora na pogonske vozičke in tako delajo na hitrosti. Dandanes teh lokomotiv skoraj ne vidimo več, ker se niso izkazale kot praktične.

Dizel-električne lokomotive delujejo tako, da dizelski motor poganja generator, ta proizvaja električno energijo, ki jo elektromotorji nameščeni na kolesih spravijo v pogon. Večina današnjih lokomotiv je ravno takih.

Dizel-hidravlične lokomotive preko hidravlične črpalke pretvajajo energijo na pogonska kolesa. Takšne lokomotive se večinoma uporabljajo za potrebe na samih postajah, ko je potrebno premakniti vagon ali dva, ker niso primerne za večje hitrosti.

Lokomotive na električni pogon pa delujejo tako, da električni tok visokih napetosti pretvarjajo v manjši tok za pogon motorjev, ki poganjajo kolesa. Električne lokomotive so najbolj pogoste predvsem pri tovornih vlakih ker potrebujejo veliko moč.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *